Komisja Etyki Reklamy: spot mrożonej herbaty promuje przemoc rówieśniczą
Reklama marki Fuzetea (Coca-Cola Services) będąca częścią globalnej kampanii “Made of Fusion”, w której chłopiec atakowany jest na szkolnym korytarzu, przedstawia przemoc rówieśniczą. – W przestrzeni reklamy nie powinno być miejsca na akcentowanie przemocy, zwłaszcza w sposób zaprezentowany w skarżonej reklamie – orzekła Komisja Etyki Reklamy. Producent zapewnił jednak, że reklama nie miała na celu promowania zachowania noszącego znamiona agresji.

KER zajmowała się skarga konsumenta, przekazaną przez Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka. Poprosił on o interwencję w sprawie reklamy napoju Fuzetea, która w jego ocenie pokazuje przemoc w szkole wobec nieletniego i nazywa to „wyzwaniem”. “Nie wyobrażam sobie zastraszania jednych uczniów przez drugich i używania takich sformułowań. Przecież nawet jeżeli przemoc zostanie nazwana innym słowem, nadal będzie przemocą!” – stwierdził autor skargi.
Przedmiotem skargi była reklama FuzeTea w formie wideo na Facebooku. Przekaz w pierwszej części tłumaczył pochodzenie słowa „fusion”: “Czym jest fusion? To połączenie kontrastów, które zderzają się ze sobą i tworzą coś wyjątkowego. Wyjątkowego jak ty”.
Bohaterka z deską surfingową w ręce zadaje pytanie: “To ja?” Lektor kontynuuje wypowiedź: “Tak. Ty też jesteś połączeniem marzeń, które realizujesz. Wyzwań, z którymi się mierzysz”. W tym momencie przedstawiona jest scena na szkolnym korytarzu, gdzie jeden z bohaterów jest zastraszany przez pozostałych chłopców. “I przygód, jakie przeżywasz. Dzięki fusion jesteśmy tym, kim jesteśmy”. Następnie pokazano zestawienie trzech scen przedstawionych wcześniej jako „marzenia”, „wyzwania” i „przygody”. “FuzeTea jak ty, składa się z połączeń. Odkryj połączenie smaku herbaty, nuty owoców i ekscytujących ziół. FuzeTea made of fusion”. W ostatniej scenie wskazano na trzy warianty smakowe napoju FuzeTea.
W odpowiedzi na zarzuty polski oddział koncernu Coca-Cola wskazał m.in., że reklama będąca częścią globalnej kampanii „Made of Fusion” od kilku lat była emitowana na wszystkich rynkach zarówno w Europie, jak i na całym świecie i do tej pory odnotowano wyłącznie pozytywny lub neutralny odbiór.
Spółka podkreśliła, że reklama nie miała na celu promowania zachowania noszącego znamiona agresji. Wskazała, że “różnorodność, równość i integracja są w centrum jej wartości, dlatego dystansuje się od wyrazów przemocy i nienawiści oraz stanowczo sprzeciwia się im, jednocześnie wspierając połączenie różnych doświadczeń, kultur i przekonań, które czynią nas unikalnymi jako jednostki”.
Firma podkreśliła też, że kampania w Polsce zakończyła się w maju 2024 roku, reklama telewizyjna nie jest już więc emitowana, a polska wersja językowa została usunięta z internetu. Zapewniono, że zostaną podjęte kroki w celu nieuwzględniania wspomnianej sceny w żadnych innych reklamach emitowanych w przyszłości.
Z przemocą rówieśniczą mierzy się wiele dzieci
W ocenie KER reklama ta narusza Kodeks Etyki Reklamy. W jej przekonaniu “scena, w której chłopiec atakowany jest na szkolnym korytarzu, przedstawia przemoc rówieśniczą. W przestrzeni reklamy nie powinno być miejsca na akcentowanie przemocy, zwłaszcza w sposób zaprezentowany w skarżonej reklamie. Z pewnością jakakolwiek forma przemocy nie powinna być przedstawiana jako ,,wyzwanie” ” – wskazuje Komisja Etyki Reklamy.
Zdaniem KER taki sposób przedstawienia przemocy rówieśniczej deprecjonuje problem i umniejsza jego powadze. “Wrażenie takie potęguje fakt, że tematyka tego „wyzwania” znajduje się obok treści dotyczących „marzeń” i „przygód”. Z przemocą rówieśniczą mierzy się wiele dzieci i stanowi to niezwykle poważny problem, który niejednokrotnie wymaga interwencji rodziców lub opiekunów. Z pewnością nie powinien być traktowany w kategoriach jakiejkolwiek formy próby czy przełamywania własnych barier” – zauważa Komisja.
W ocenie Komisja reklama Fuzetea została wykonana z uchybieniem należytej staranności, sprzecznie z dobrymi obyczajami i była prowadzona w braku poczucia odpowiedzialności społecznej. KER podkreśliła, że ukazanie scen przemocy fizycznej i psychicznej może wpływać negatywnie na rozwój dzieci i młodzieży, ich fizyczny i psychiczny dobrostan lub dalszy moralny rozwój.
Ponieważ spot w polskiej wersji językowej usunięto, poniżej zamieszczamy wideo w wersji niemieckiej:
Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: spot mrożonej herbaty promuje przemoc rówieśniczą