SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Liczba dnia. Są wyniki reklamy online, jako branża idziemy na rekord. Gdzie wydają najwięcej?

Rok 2024 okazał się dla polskiego rynku reklamy online wyjątkowo łaskawy. Według najnowszych danych z badania Adex realizowanego przez IAB Polska i PwC, wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o niemal 20 proc. rok do roku, osiągając wartość 9,53 mld zł. To o ponad 1,5 miliarda więcej niż w 2023 r., kiedy rynek wart był 7,96 mld zł. Dynamiczny wzrost jest szczególnie widoczny w ostatnim kwartale (ponad +26 proc. r/r).

Zdjęcie ilustracyjne Zdjęcie ilustracyjne

Najszybciej rośnie wideo i DOOH

Największy udział w tort reklamy online wciąż ma SEM (29,2 proc.) i formaty graficzne Display (25,5 proc.), jednak to segment wideo notuje najbardziej spektakularny skok – z 16 na 19,2 proc. rynku. Równie imponujący rozwój zanotowało DOOH (Digital Out-Of-Home) – wydatki na cyfrową reklamę zewnętrzną wzrosły o 36 proc., choć na razie stanowią jedynie 2,7 proc. całego rynku. Niemniej dziś DOOH jawi się jako kanał o dużym potencjale .

W ujęciu kanałów sprzedaży i modeli zakupu, na czele pozostaje programmatic (47,4 proc. udziału; +18 proc. r/r). Jeszcze większą dynamiką może pochwalić się mobile – 34,2 proc. udziału i +28 proc. wzrostu – oraz social media: choć odpowiada za 17,5 proc. budżetów, przyspieszyło aż o +30 proc. r/r . Display i wideo odpowiada łącznie za 44,7 proc. udziału i 25-procentowy wzrost rok do roku.

Handel na czele

Pod względem branżowym niezmiennie liderem jest sektor handlu (21 proc. udziału w wydatkach online). Tuż za nim uplasowały się komputery i RTV/AGD oraz telekomunikacja (po 9 proc.). Spośród kategorii szybko zyskujących na znaczeniu warto wymienić napoje i alkohole (7 proc.; jeden z największych wzrostów wartościowych), żywność (8 proc.) oraz kosmetyki i higienę (5 proc.) .

– Dane AdEx za rok 2024 nie pozostawiają wątpliwości — reklama cyfrowa w Polsce nie tylko utrzymuje dynamiczne tempo wzrostu, ale osiąga kolejne historyczne rekordy. Tak duży wzrost dynamiki w ostatnim kwartale i całoroczny indeks na poziomie niemal 20% to sygnał ogromnego zaufania rynku do kanałów online. Przekroczenie 9,5 mld zł w ciągu roku pokazuje, że digital to już nie uzupełnienie, a fundament strategii marketingowych. Co istotne, rozwijają się nie tylko klasyczne formaty, ale również innowacyjne formy komunikacji, takie jak wideo online, reklama mobilna czy Digital Out-of-Home, które odpowiadają na zmieniające się nawyki konsumentów. Z perspektywy branży widzimy, że reklama cyfrowa to dziś nie tylko efektywne narzędzie sprzedaży, ale kluczowy element budowania przewagi konkurencyjnej i długofalowej relacji z klientem – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.

Co dalej?

Jeśli utrzymane zostanie tempo wzrostu, w 2025 r. rynek reklamy online może przekroczyć 11 mld zł – wynika z predykcji autorów raportu. Kluczowe będzie dalsze inwestowanie w formaty wideo, rozwój kanału mobile oraz analiza danych w modelu programmatic. Do obserwacji pozostaje także segment DOOH, który, mimo niewielkiego udziału, rozwija się dynamicznie.

Dołącz do dyskusji: Liczba dnia. Są wyniki reklamy online, jako branża idziemy na rekord. Gdzie wydają najwięcej?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl