Liczba dnia. Są wyniki reklamy online, jako branża idziemy na rekord. Gdzie wydają najwięcej?
Rok 2024 okazał się dla polskiego rynku reklamy online wyjątkowo łaskawy. Według najnowszych danych z badania Adex realizowanego przez IAB Polska i PwC, wydatki na reklamę cyfrową wzrosły o niemal 20 proc. rok do roku, osiągając wartość 9,53 mld zł. To o ponad 1,5 miliarda więcej niż w 2023 r., kiedy rynek wart był 7,96 mld zł. Dynamiczny wzrost jest szczególnie widoczny w ostatnim kwartale (ponad +26 proc. r/r).

Najszybciej rośnie wideo i DOOH
Największy udział w tort reklamy online wciąż ma SEM (29,2 proc.) i formaty graficzne Display (25,5 proc.), jednak to segment wideo notuje najbardziej spektakularny skok – z 16 na 19,2 proc. rynku. Równie imponujący rozwój zanotowało DOOH (Digital Out-Of-Home) – wydatki na cyfrową reklamę zewnętrzną wzrosły o 36 proc., choć na razie stanowią jedynie 2,7 proc. całego rynku. Niemniej dziś DOOH jawi się jako kanał o dużym potencjale .
W ujęciu kanałów sprzedaży i modeli zakupu, na czele pozostaje programmatic (47,4 proc. udziału; +18 proc. r/r). Jeszcze większą dynamiką może pochwalić się mobile – 34,2 proc. udziału i +28 proc. wzrostu – oraz social media: choć odpowiada za 17,5 proc. budżetów, przyspieszyło aż o +30 proc. r/r . Display i wideo odpowiada łącznie za 44,7 proc. udziału i 25-procentowy wzrost rok do roku.
Handel na czele
Pod względem branżowym niezmiennie liderem jest sektor handlu (21 proc. udziału w wydatkach online). Tuż za nim uplasowały się komputery i RTV/AGD oraz telekomunikacja (po 9 proc.). Spośród kategorii szybko zyskujących na znaczeniu warto wymienić napoje i alkohole (7 proc.; jeden z największych wzrostów wartościowych), żywność (8 proc.) oraz kosmetyki i higienę (5 proc.) .
– Dane AdEx za rok 2024 nie pozostawiają wątpliwości — reklama cyfrowa w Polsce nie tylko utrzymuje dynamiczne tempo wzrostu, ale osiąga kolejne historyczne rekordy. Tak duży wzrost dynamiki w ostatnim kwartale i całoroczny indeks na poziomie niemal 20% to sygnał ogromnego zaufania rynku do kanałów online. Przekroczenie 9,5 mld zł w ciągu roku pokazuje, że digital to już nie uzupełnienie, a fundament strategii marketingowych. Co istotne, rozwijają się nie tylko klasyczne formaty, ale również innowacyjne formy komunikacji, takie jak wideo online, reklama mobilna czy Digital Out-of-Home, które odpowiadają na zmieniające się nawyki konsumentów. Z perspektywy branży widzimy, że reklama cyfrowa to dziś nie tylko efektywne narzędzie sprzedaży, ale kluczowy element budowania przewagi konkurencyjnej i długofalowej relacji z klientem – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Co dalej?
Jeśli utrzymane zostanie tempo wzrostu, w 2025 r. rynek reklamy online może przekroczyć 11 mld zł – wynika z predykcji autorów raportu. Kluczowe będzie dalsze inwestowanie w formaty wideo, rozwój kanału mobile oraz analiza danych w modelu programmatic. Do obserwacji pozostaje także segment DOOH, który, mimo niewielkiego udziału, rozwija się dynamicznie.

Dołącz do dyskusji: Liczba dnia. Są wyniki reklamy online, jako branża idziemy na rekord. Gdzie wydają najwięcej?