Ministerstwo Kultury chce „jak najszybciej” wprowadzić dyrektywę DSM. W drugim kroku tantiemy
Jak najszybciej chcemy wprowadzić unijną dyrektywę ws. prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym - powiedziała w czwartek wiceszefowa MKiDN Joanna Scheuring-Wielgus w Sejmie. "W drugim kroku chcemy wprowadzić tantiemy" - dodała.
Posłowie Lewicy - Anna Maria Żukowska, Daria Gosek-Popiołek, Dorota Olko, Marcelina Zawisza, Katarzyna Ueberhan, Wiesław Szczepański, Wanda Nowicka, Anita Kucharska-Dziedzic i Paulina Matysiak - zadali w Sejmie pytanie w sprawie prac nad nowelizacją ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a w szczególności zabezpieczenia praw twórców poprzez utworzenie instrumentów prawnych, które umożliwiłyby twórcom egzekwowanie tantiem za eksploatację ich utworów m.in. w serwisach streamingowych, zgodnie z unijną dyrektywą 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, tzw. dyrektywą DSM.
"Priorytetem nas wszystkich w ministerstwie jest jak najszybsze wprowadzenie tej dyrektywy z bardzo prostego powodu. Lada moment, pod koniec marca, będzie wyrok TSUE, Komisji Europejskiej nakładający na Polskę olbrzymie kary za to, że ta dyrektywa nie została wprowadzona w 2019 roku, jak to było w innych krajach w Europie" - powiedziała wiceszefowa MKiDN Joanna Scheuring-Wielgus.
"Te kary, niezależnie od tego, czy tę dyrektywę wprowadzimy czy nie, będą w wysokości ok. 33 milionów polskich złotych. Te pieniądze mogłyby być wydane na coś zupełnie innego, ale przez to, że były zaniedbania PiS-u, niestety te kary i tak na nas spłyną" - wyjaśniła.
Zobacz: Izba Wydawców Prasy apeluje do rządu o implementację dyrektywy DSM
Dyrektywa dotyczy filmowców, pisarzy, dziennikarzy
Zwróciła uwagę, że Belgia, Słowenia i Włochy wprowadziły tę dyrektywę z tantiemami. "Reszta krajów tego nie wprowadziła, tylko wprowadziły tę dyrektywę jeden do jednego" – dodała. Scheuring-Wielgus podkreśliła, że "ta dyrektywa nie dotyczy tylko i wyłącznie filmowców, ale dotyczy generalnie wszystkich twórców, niezależnie od tego, jakie dzieło wykonują, czyli również pisarzy, aktorów, dziennikarzy". "Ważne jest, aby ją wprowadzić w tej postaci, w jakiej jest" - dodała.
Zwróciła uwagę na te aspekty tej dyrektywy, które nie pojawiają się często w debacie nad tym rozwiązaniem. "Nie mówimy o tym, że ta dyrektywa daje możliwość twórcom i wykonawcom uprawnienia pozwalające oszacować, ile, w jakim czasie, w jaki sposób były ich utwory używane. Daje twórcom możliwość, aby zażądali od wszystkich miejsc, w których ich utwory są wykorzystywane większego chociażby wynagrodzenia, które np. nie było zawarte na początku zawarcia umowy. Zapewnia również ochronę wydawców, prasy i dziennikarzy" – wyjaśniła. "Ta dyrektywa mówi również o tym, że np. nauczyciele - i to jest akurat wyjątek w tej dyrektywie - będą mogli bezpłatnie korzystać z treści, które są w internecie" – dodała. Wskazała także, że "wszystkie treści, które umieścimy np. u siebie na Facebooku, to za nie Facebook będzie musiał temu twórcy zapłacić".
Wiceszefowa resortu kultury podkreśliła, że "rzeczywiście w tej dyrektywie i w tym projekcie nie ma informacji na temat tantiem za usługi streamingowe". Przypomniała także, że "nigdy nie było tutaj, w Sejmie, przynajmniej od 2019 roku, jak ta dyrektywa weszła w innych krajach, rzetelnej debaty na temat tantiem".
"W ministerstwie uważamy, że twórczość artystów - i w ogóle wspieranie naszych polskich twórców - nie może być sprowadzane tylko do tantiem. Musimy rozmawiać również o reinwestycjach, nowych systemach finansowania, ulgach podatkowych i oczywiście opłacie reprograficznej" – podkreśliła.
Co to jest dyrektywa DSM
Powiedziała, że praca w MKiDN została "rozpisana na dwa akty". "Najpierw wprowadzamy tę dyrektywę i ukrócamy kary, a w drugim kroku chcemy wprowadzić tantiemy, o których dziś rozmawiamy" – wyjaśniła. Dopytywana o termin rozwiązania kwestii tantiem, wiceszefowa MKiDN poinformowała, że będzie to "jak najszybciej".
Celem projektowanej nowelizacji ustawy jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 17 kwietnia 2019 r.: dyrektywy 2019/789 ustanawiającej przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 93/83/EWG (tzw. dyrektywy "satelitarno-kablowej II"), a także dyrektywy 2019/790 w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym oraz zmiany dyrektyw 96/9/WE i 2001/29/WE (tzw. dyrektywy "Digital Single Market").
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Ministerstwo Kultury chce „jak najszybciej” wprowadzić dyrektywę DSM. W drugim kroku tantiemy
Ostrożnie i mniej nerwowo...
DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) – klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego.