Orlen przebił 600 mln zł na marketing i sponsoring. Tak wydawano za Obajtka
W 2023 roku wydatki grupy kapitałowej Orlen, obejmującej też Energę, część Grupy Lotos i PGNiG, na marketing, sponsoring i PR sięgnęły 630 mln zł, rosnąc rok do roku o 45 proc. Znacząco zwiększył się też udział tych kosztów w przychodach koncernu.
Według danych przekazanych na walne zgromadzenie akcjonariuszy grupa Orlen w 2023 roku na marketing i sponsoring przeznaczyła 578,78 mln zł, co wobec 410,83 mln zł oznacza wzrost o 40,9 proc. Częściowo ta dynamika - tak samo jak w przypadku kosztów sponsoringu i public relations - wynika z tego, że w ub.r. uwzględniono całoroczne wydatki w tym zakresie grupy PGNiG, której przejęcie koncern sfinalizował w listopadzie 2022 roku.
Przy czym wydatki marketingowe i sponsoringowe poszły w górę także w ujęciu porównywalnym: w 2022 roku ich udział w łącznych przychodach grupy Orlen wynosił 0,2 proc., a rok później 0,231 proc. oznacza wzrost o 15,5 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na co poszły te pieniądze? W sprawozdaniu dla akcjonariuszy Orlen wyliczył, że na produkcję reklam ATL-owych i BTL-owych, zakup powierzchni reklamowej w mediach, działania dla programów lojalnościowych (szczególnie w zakresie e-commerce i aplikacji mobilnej), projekty eventowe, program lojalnościowy Vitay i badania marketingowe.
W ub.r. Orlen kolejny raz przeprowadził wakacyjną promocję z obniżką ceny paliw o 30/40 groszy na litrze dla uczestników programu Vitay, wspierały to reklamy z udziałem piłkarzy naszej reprezentacji (w tegorocznej odsłonie akcji rabat podwyższono do 35/45 groszy). Z kolei jesienią prowadził kampanię wizerunkową pod hasłem „Zmieniamy się dla Polski”, dotyczącej przede wszystkim warunków fuzji z Grupą Lotos (w spocie przekonywano, że „Lotos nie został sprzedany”).
Jeśli chodzi o działania CSR-owe, to - jak opisuje Orlen - „w 2023 roku położony został nacisk na realizację projektów związanych ze wsparciem i rozwojem społecznym, promocją i ochroną zdrowia, upowszechnianiem bezpieczeństwa w szerokim ujęciu, a także ochroną środowiska naturalnego”.
120 mln zł więcej na sponsoring
Wydatki grupy Orlen na sam sponsoring sięgnęły w ub.r. 386,22 mln zł, po wzroście o 44,8 proc. z 266,76 mln zł rok wcześniej. Ich udział w łącznych przychodach zwiększył się natomiast z 0,13 do 0,154 proc.
CZYTAJ TEŻ: Orlen unieważnił przetarg reklamowy, bo ma inne plany marketingowe
Orlen podkreślił w sprawozdaniu, że najważniejszym projektem w tym obszarze była współpraca z zespołem Formuły 1 Scuderią AlphaTauri Robertem Kubicą. – Sponsoring zespołu F1 stanowił istotną platformę marketingową i komunikacyjną na rynku czeskim i niemieckim, gdzie wspierał proces rebrandingu stacji Benzina i Star oraz na Słowacji i Węgrzech, gdzie wspierał uruchamianie nowych obiektów. Tym samym znacząco przyczynił się do realizacji Strategii Orlen2030 zakładającej ekspansję i dynamiczny rozwój segmentu detalicznego, opartego o rozbudowę sieci sprzedaży i znaczące poszerzenie ofert - podkreślono.
Koncern od lat jest też głównym sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiego Komitetu Paralimpijskego, a wraz z kupnem części aktywów Grupy Lotos został sponsorem głównym Polskiego Związku Piłki Nożnej (na początku ub.r. umowę przedłużono o cztery lata) oraz Polskiego Związku Narciarskiego (dodatkowo jesienią ub.r. został sponsorem tytularnym kompleksu skoczni narciarskich w Oberstdorfie, gdzie odbywa się m.in. jeden konkursów Turniej Czterech Skoczni).
Firma ma też umowy sponsorskie z ponad 70 klubami (na czele z Wisłą Płock) oraz kilkudziesięcioma sportowcami, także niepełnosprawnymi. Sponsoring obejmuje również instytucje kultury, m.in. Teatr Wielki - Operę Narodową, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Zamek Królewski w Warszawie oraz Muzea Narodowe w Warszawie i Poznaniu.
Dwa razy więcej na PR
Z kolei na public relations i komunikację społeczną grupa Orlen przeznaczyła w ub.r. 51,86 mln zł, prawie dwukrotnie więcej niż rok wcześniej (25,96 mln zł). Udział tych wydatków w łącznych przychodach poszedł w górę z 0,013 do 0,021 proc.
CZYTAJ TEŻ: Orlen Paczka otwiera automaty dla wszystkich. Ma pierwszego partnera
Koncern wyliczył, że komunikował swoją Strategię2030 i kluczowe inwestycje m.in. poprzez współpracę redakcyjną z mediami, rozwój oraz tworzenie materiałów (infografiki, animacje, filmy) na potrzeby mediów społecznościowych oraz badanie opinii publicznej (CCS, SMR). Organizowano też wydarzenia z udziałem członków zarządu firmy, wyjazdy studyjne i briefingi prasowe „w związku z komunikacją nowych projektów biznesowych, szeroką komunikacją projektów związanych z rozwojem paliw alternatywnych w ramach Grupy Orlen, strategii wodorowej, Akademii H2”. Komunikacja wewnętrzna obejmowała zaś m.in. TV Studio GO!, magazyn drukowany dla pracowników „MGO!: oraz intranet.
Mocno w górę poszły też koszty sklasyfikowane jako reprezentacyjne - z 2,93 do 6,65 mln zł. - Związane były głównie z organizacją aktywności biznesowych przedstawicieli spółki Orlen podczas wydarzeń branżowych w Polsce i zagranicą, służących komunikacji zaktualizowanej na początku 2023 roku Strategii2030, prezentacji stanowiska firmy w zakresie wyzwań związanych z transformacją i bezpieczeństwem energetycznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a także realizacji projektów inwestycyjnych, podtrzymaniu dotychczasowych i budowaniu nowych relacji biznesowych”.
Łącznie wydatki grupy Orlen na marketing, sponsoring i public relations sięgnęły w 2023 roku 630,64 mln zł, co wobec 436,8 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 44,4 proc. Ich udział w łącznych wpływach koncernu zwiększył się z 0,33 do 0,385 proc., czyli o 16,7 proc.

Dużo mniej wzrosły natomiast wydatki na doradztwo związane z zarządzaniem (z 68,58 do 73,19 mln zł) oraz usługi prawne (z 54,76 do 55,01 mln zł).
CZYTAJ TEŻ: Co dalej z Sigma Bis? “Wypracowujemy nową strategię pozycjonowania”
W lutym br. z zarządem Orlenu pożegnali się prawie wszyscy członkowie poprzedniego składu, m.in. prezes Daniel Obajtek (w czerwcu został wybrany z listy PiS do Parlamentu Europejskiego) oraz Adam Burak, odpowiadający za obszar marketingu i komunikacji. Jak informowaliśmy wiosną, w nowym zarządzie nie ma osobnego członka od spraw marketingowych i komunikacyjnych.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Orlen przebił 600 mln zł na marketing i sponsoring. Tak wydawano za Obajtka