PepsiCo zmienia nazwę i logo marki Aunt Jemima walcząc z rasizmem
Jeden z największych na świecie producentów napojów PepsiCo Inc. zdecydował, że zmieni logo i nazwę swoich produktów z ponad 130-letnią tradycją. Chodzi o produkty śniadaniowe Aunt Jemima. Powodem tej decyzji jest walka ze stereotypami rasowymi. Zmianę opakowania marki Uncle Bens rozważa również Mars Inc.

Aunt Jemima (Ciocia Jemima) to marka produktów śniadaniowych, takich jak mieszanki do naleśników, ciast i babeczek oraz syropy. Firma zadebiutowała w 1889 r. Wszystkie produkty opatrzone są wizerunkiem Afroamerykanki. Początkowo była to typowa mammy, czyli czarna służąca z turbanem na głowie i w sukience z białym kołnierzykiem.
Logo marki przeszło metamorfozę w 100-lecie istnienia. W 1989 r. z głowy kobiety zdjęto chustę. Od tej pory ma ona naturalną fryzurę i kolczyki z pereł, dzięki czemu wizerunek ma znaczniej mniej konotacji rasowych. W reklamach Ciocia Jemima była przedstawiana jako "szczęśliwa niewolnica".
W związku z trwającymi od kilku tygodni protestami antyrasistowskimi w Stanach Zjednoczonych po śmierci Afroamerykanina George'a Floyda w trakcie interwencji policyjnej, marka Aut Jemima spotkała się z ostrą krytyką w mediach społecznościowych, a nawet nawoływaniem przez klientów do bojkotu. Producent postanowił więc zmienić nazwę i logo śniadaniowej marki podaje Reuters.
PepsiCo przeznaczy 400 mln dolarów dla czarnych społeczności
- Uznaliśmy, że pochodzenie Cioci Jemimy opiera się na stereotypie rasowym. Dążąc do równości rasowej poprzez szereg inicjatyw, musimy również uważnie przyjrzeć się naszym markom i upewnić się, że odzwierciedlają one nasze wartości i spełniają oczekiwania klientów - powiedziała w środę Kristin Kroepfl, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu Quaker Foods, która jest spółką zależną od PepsiCo.
Jak zapowiedziała firma, opakowania bez wizerunku Afroamerykanki pojawią się na rynku w czwartym kwartale br. Quaker nie zaprezentował nowej nazwy ani loga.
PepsiCo ogłosiło również, że w ciągu najbliższych pięciu lat podejmie szereg inicjatyw o wartości ponad 400 milionów dolarów, aby wesprzeć czarne społeczności i zwiększyć reprezentację czarnych w koncernie.
Również Mars Inc. oświadczył w środę, że rozważa zmianę w opakowaniu ryżu Uncle Bens, na którym przedstawiony jest wizerunek starszego Afroamerykanina. Jak podała agencji Reuters rzeczniczka firmy, "Mars ma obowiązek zająć stanowisko w walce z uprzedzeniami rasowymi i niesprawiedliwościami, a jednym ze sposobów, w jaki może to zrobić, jest ewolucja marki Uncle Bens, w tym jej wizualnej tożsamości”. Firma dodała, że jest na etapie "oceniania różnych możliwości" i nie zna jeszcze terminu ani rodzaju wprowadzanych zmian.
Dołącz do dyskusji: PepsiCo zmienia nazwę i logo marki Aunt Jemima walcząc z rasizmem