Branża reklamowa i marketingowa pracują zdalnie
Niemal wszystkie firmy z szeroko pojętej branży marketingowej od dziś przechodzą na pracę zdalną. Większość osób zatrudnianych w agencjach reklamowych, domach mediowych, agencjach PR czy firmach producenckich pracuje z domów, a wszelkie spotkania biznesowe jeżeli już muszą być organizowane, odbywają się online.
Już przed niedzielą w związku z rosnącą liczbą zachorowań na koronawirusa w naszym kraju, biura reklamy TVN Media i Polsat Media wprowadziły w swoich biurach zdalny system pracy, obligując większość swoich pracowników do wykonywania zawodowych obowiązków z domów, a spotkania z klientami ograniczono do minimum, większość realizując online, np. za pośrednictwem Skype czy w formie wideokonferencji.
- Zgodnie z zaleceniami - zarówno zewnętrznymi jak i otrzymywanymi wewnętrznie w Biurze Reklamy TVP ograniczono liczbę spotkań i tam gdzie to możliwe wykorzystano zdalne metody komunikacji, które obejmują zarówno maile, rozmowy telefoniczne, ale też wideokonferencje. Duża część zespołu przeszła na zdalny system pracy. Zasadnicza większość procesów, w tym wszystkie kluczowe, mogą być obsługiwane zdalnie - poinformowało nas biuro rzecznika prasowego TVP.
W trosce o bezpieczeństwo pracowników
Taki system pracy testowała już w ub. tygodniu część agencji, np. IPG Mediabrands, a stopniowo zaczęły ją wprowadzać agencje z GroupM (Wavemaker, MediaCom, Mindshare).
W piątek na zdalny system pracy przeszło Havas Media Group i dom mediowy MullenLowe MediaHub. - Ci, których charakter pracy zmusza do obecności w biurze korzystają z samochodów bądź taksówek w celu uniknięcia ryzyka zarażenia, a koszty podróży pokrywa firma. System zespołowej i indywidualnej pracy zdalnej był już przez nas niejednokrotnie stosowany, oczywiście w mniejszym wymiarze, w obecnej sytuacji wyjątkowej wprowadzone zostały dodatkowe zabezpieczenia technologiczne i logistyczne, wiec jesteśmy przekonani, że praca odbędzie się bezawaryjnie. Dodatkowo opracowaliśmy cały system zastępstw w przypadku pojawienia się ewentualnych zachorowań wśród pracowników, co dodatkowo zabezpiecza procesy. W obecnym systemie będziemy pracować do 27 marca, potem w zależności od rozwoju wydarzeń będziemy dostosowywać się do dynamiki zmian - wyjaśnia Ewa Góralska, managing director w MullenLowe MediaHub.
W Dentsu zespół kryzysowy
Sławomir Stępniewski, CEO Dentsu Aegis Network Polska informuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że decyzja o przeniesieniu pracowników w tryb zdalny zapadła w ostatni czwartek. - Od piątku pracują tak wszystkie zespoły mogące wykonywać swoje obowiązki z domów, ale nasze biuro przy Czerskiej 12 pozostaje otwarte. Ponieważ od kilku lat inwestujemy w platformy i narzędzia cyfrowe wspierające pracę zdalną jesteśmy gotowi do świadczenia usług w takim trybie. W czwartek przeprowadziliśmy test w ramach którego co najmniej 50 proc. pracowników z każdego zespołu pracowała w domu. Zorganizowaliśmy przewiezienie sprzętu do domów pracowników, którzy pracują na komputerach stacjonarnych lub potrzebują do pracy monitorów (głównie studio graficzne, kreacja). Nasze platformy pozwalają na korzystanie z nich także osobom z poza naszej organizacji, więc możemy pracować na nich wspólnie z naszymi klientami lub partnerami. Część naszych pracowników już w zeszłym tygodniu pracowała w trybie zdalnym, ograniczyliśmy także liczbę spotkań i kontaktów zewnętrznych. Do pracy z domu w pierwszej kolejności zachęcaliśmy kobiety w ciąży oraz rodziców małych dzieci. Nasi pracownicy otrzymali zakaz podróży służbowych, a osoby które wracały z zagranicznych wakacji prosiliśmy o wykonywanie swoich obowiązków zdalnie przez 14 dni - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl szef DAN Polska.
Dodaje, że w firmie powołano zespół kryzysowy, złożony z przedstawicieli zarządu, działów wsparcia i działów biznesowych. Pracownicy od początku na bieżąco byli informowani o podejmowanych przez nas działaniach. Zespół przygotował różne scenariusze, łącznie planem na wypadek stwierdzenia zakażenia u jednego z pracowników. Obecnie dział HR Dentsu pracuje nad przygotowaniem zestawu szkoleń online dla managerów, aby wesprzeć ich w działaniu w nowych warunkach.
Podwyższone procedury bezpieczeństwa
Z informacji uzyskanych przez nas w miniony piątek wynikało, że w OMD Polska wprowadzono podwyższone procedury bezpieczeństwa, pracownicy otrzymują regularne maile, które mówią o sytuacji w sieci jak i w Polsce. - Przygotowani jesteśmy do pełnej relokacji pracy z domu. Na chwilę obecną, osoby które mają dzieci / kaszlą, mają katar, źle się czują / miały kontakt z kimkolwiek, kto wrócił z zagranicy są proszone o pracę zdalną. Pozostali, jeśli czują się dobrze, mogą pracować w biurze. Są zalecenia, żeby nie jeździć komunikacją miejską w godzinach szczytu. Spotkania staramy się przeprowadzać na call'ach. Zaplanowaną na 25 marca konferencję odwołaliśmy - informuje Kaja Bielawska, PR manager w OMD Polska.
W Artegence już większość osób pracuje zdalnie, wprowadzono odgórnie narzędzia i zasady to regulujące, a w zarządzie agencji przydzielono osobę, która odpowiada za cały ten proces i prowadzi jego koordynację. - Już od jakiegoś czasu, w wielu przypadkach, klienci sami zaczęli ograniczać liczbę spotkań do tych naprawdę najważniejszych. Podobnie u nas. W niektórych miejscach konieczność organizacji pracy przedsiębiorstw, w tej wyjątkowej sytuacji, a także szybkiego wprowadzenia procedur chwilowo weszły na pierwszy plan. Myślę, że w niektórych organizacjach potrwa to chwilę, może tydzień, aż wszyscy odnajdą się w tej rzeczywistości. Na szczęście w dobie digitalu i licznych narzędzi do organizowania spotkań online, naprawdę jesteśmy w stanie funkcjonować bez konieczności spotykania się „face2face”, przez całkiem pokaźny czas – zaznacza Ewelina Gutkowska, head of communications w Artegence.
Spotkania "face-to-face" do minimum
W piątek 13 marca br. zdalny tryb pracowników całej agencji testowano w VMLY&R - w obu biurach w Warszawie i w Krakowie. - Wszystkie niezbędne narzędzia i dostępy do nich, jak i zasoby zostały udostępnione pracownikom z poziomu chmury. Cała infrastruktura IT jest przygotowana do pracy zdalnej. Spotkania z klientami przeprowadzamy korzystając z digitalowych zasobów – tele- i wideokonferencje. Dzięki temu jesteśmy w stanie utrzymać porządek pracy, tak aby projekty i proces komunikacji oraz współpracy z klientami pozostał na niezmiennie najwyższym poziomie. Jako firma jesteśmy gotowi, by w razie wydłużenia okresu pracy zdalnej działać na tym samym poziomie, jak podczas standardowego dnia pracy w biurze. Ograniczyliśmy wyjazdy służbowe do niezbędnego minimum, uwzględniając zalecenia do całkowitego wyłączenia podróży do państw wskazanych na liście WHO. Osoby, które wróciły z wyjazdów zagranicznych służbowych, jak i prywatnych z zagrożonych obszarów obowiązuje dwutygodniowy okres pracy zdalnej - wyjaśnia Łukasz Majewski, PR manager w VMLY&R.
W identyczny sposób funkcjonuje agencja BBDO Warszawa. Tu, podobnie jak w innych agencjach też odwołano wszelkie zagraniczne podróże, a spotkania biznesowe face-to-face ograniczono do minimum zachęcając klientów do komunikacji online. Radek Miklaszewski, PR manager agencji informuje, że niemal wszyscy pracują z domów, a ci którzy chcą przyjeżdżać do biura, mają taką możliwość.
Codzienne wewnętrzne telekonferencje
W agencji Schulz brand friendly zdalny tryb pracy obowiązuje od dziś i potrwa tydzień. - W ostatnich dniach wdrożyliśmy szereg procedur, narzędzi, szkoleń i testów, aby mieć pewność, że przejście całej agencji na tryb zdalny jest możliwe bez najmniejszego szwanku dla projektów. M.in. zadbaliśmy o przepustowość serwerów, wprowadziliśmy rytuały codziennych krótkich zespołowych telekonferencji na początek dnia, wyposażyliśmy wszystkich w zestawy słuchawkowe i odpowiedni sprzęt, wprowadziliśmy procedury rezerwowe w przypadku przeciążenia aplikacji do telekonferencji, a nawet niewydolności systemów e-poczty. Uważamy, że sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy jest doskonałą okazją do wypracowania odpowiedzialności ludzi za kampanie i klientów, w związku z tym świadomie nie mierzymy czasu pracy aplikacjami, ale delegujemy dużą odpowiedzialność na małe zespoły i ich managerów. Wszystkie realizacje dla naszych klientów są kontynuowane zgodnie z planem. Dodatkowo wszelkie rekrutacje przenieśliśmy do świata wirtualnego - mówi Dominika Kozłowska, PR manager w agencji.
- Niewątpliwie włączenie trybu "home office" w skali całej firmy będzie dla nas nowym doświadczeniem, jednak zdrowie pracowników, a w tym momencie wręcz dobro całego kraju, są na pierwszym miejscu. Jesteśmy przekonani, że zmiana trybu pracy w żaden sposób nie przełoży się negatywnie na działania dla klientów - mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One, która od dziś też pracuje w systemie home-office. . - Jesteśmy w tej komfortowej sytuacji, że w naszym biznesie jest to możliwe. Infrastruktura narzędzi, z jakich korzystamy, pozwala nam elastycznie reagować na tę sytuację. Praktycznie każdy nasz pracownik działał w tym modelu i nie wpływało to w żaden sposób na spadek efektywności pracy - dodaje.
Kontrola efektywności pracowników
Pracownicy spółek wchodzących w skład grupy od dawna korzystają z laptopów pozwalających na mobilność oraz rozwiązań G-Suite umożliwiających przechowywanie plików w chmurze i dostęp do nich z dowolnego miejsca, czy sprzętu. Group One przyjęło także rozwiązania, które mają pomóc w kontroli efektywności: codzienne statusy zespołów, hang-out'y, czy zdalny dostęp do wszystkich narzędzi wewnętrznych i zewnętrznych. Firma posiada też biura w innych miastach, więc praca "na odległość" nie jest dla pracowników zjawiskiem nowym.
Zdalnie pracuje też większość agencji PR. Agencja H+K Strategies wprowadziła to rozwiązanie w miniony piątek. - Mamy działające systemy teleinformatyczne pozwalające na pracę zdalną w zespołach klienckich i teraz te systemy wykorzystujemy w stu procentach. Elastycznie dostosowaliśmy się też do modelów pracy przyjętych przez naszych klientów. Obecnie wszystkie spotkania z klientami odbywają się drogą elektroniczną - zapewnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Szczepański, CEO agencji.
Pełny dostęp do zasobów firmy
W Solski Communications na zdalny tryb pracy już kilka dni temu przeszli rodzice małych dzieci, a od dziś pracują w ten sposób wszyscy. - Wdrożyliśmy procedury informatyczne pozwalające wszystkim pracownikom pracować w domu jak w biurze - mają pełny dostęp do dokumentów i skrzynek mailowych. Klienci zostali o tym informowani. Z tego co mi wiadomo, nie są w przyszłym tygodniu planowane żadne spotkania z entami, w razie potrzeby robimy tele- i wideokonferencje. Wszystkie telefony stacjonarne zostały automatycznie przekierowane na telefony komórkowe konsultantów. A na głównym telefonie będzie automatyczna informacja o czasowym zamknięciu biura i adresie mailowym, na który należy pisać w pilnych sprawach - przekazał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Ryszard Solski, prezes agencji.
W Walk PR zdalny tryb pracy jest możliwy, ale nie jest obowiązkowy. - Do odwołania zachęcamy wszystkich do pracy zdalnej. Z klientami kontaktujemy się telefonicznie. kluczowym jest dla nas utrzymanie ciągłości działań, dlatego w miarę możliwości proponujemy zdalne statusy i telekonferencje - informuje Kinga Muszytowska, PR group account director w Walk PR.
Przez koronawirusa zamknięte sklepy oprócz spożywczych i drogerii
W piątek premier oraz ministrowie zdrowia oraz spraw wewnętrznych i administracji zapowiedzieli, że od soboty w całym kraju obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. Szef rządu wydało rozporządzenie, zgodnie z którym zamknięte na dwa tygodnie zostały wszystkie sklepy niespożywcze (z wyjątkiem drogerii i aptek), galerie handlowe, restauracje, puby i kina. Obowiązuje też zakaz zgromadzeń, w których bierze udział powyżej 50 osób.
W Polsce wykryto już 130 przypadków zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2, trzy osoby zmarły.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Branża reklamowa i marketingowa pracują zdalnie