Pracownicy Amazona w Polsce walczą o przejrzysty system premiowania
W poniedziałek pod magazynem Amazona w Sosnowcu związkowcy firmy przeprowadzili akcję informacyjną połączoną ze zbieraniem podpisów pod petycją o zmianę systemu premiowania na korzystniejszy dla załogi. Miała ona też uświadomić zagrożenia, jakie niesie ze sobą zwiększające się tempo pracy w magazynach Amazona.
Akcja trwała od godz. 11, zorganizowała ją zakładowa Solidarność. Polegała na wręczaniu ulotek pracownikom firmy. Podkreślano w nich, że tempo pracy w magazynach Amazon się zwiększa, tymczasem premia „wydajnościowa” przyznawana jest „w szczątkowej formie, albo w ogóle”. Dodatkowo system premiowania – zdaniem związkowców – jest nieczytelny, a każde L-4 oraz urlop na żądanie – obniża premię. - Związek zamierza wystąpić do pracodawcy o wprowadzenie takiej formy premiowania pracowników, która będzie sprawiedliwa i możliwa do weryfikacji – przekonywano.
Petycja trafić ma do zarządu
Aby wprowadzono taki system, związkowcy w Sosnowcu zbierali podpisy pod petycją do władz firmy. Związek będzie też domagał się wypełnienia przez zakład pracy obowiązku konsultacyjnego w zakresie zbiorowego prawa pracy. - Rozumiemy przez to wprowadzenie szczegółowych zapisów dotyczących sposobu naliczania premii regulaminowej w regulaminie wynagradzania, poprzedzonych konsultacjami z organizacjami związkowymi – przekonują związkowcy.
Z początkiem lipca br. Amazon ma podwyższyć stawki godzinowe dla zatrudnionych w centrach logistycznych koncernu w Polsce. Stawka dla początkujących pracowników wzrośnie o 12,5 proc. do 22,50 zł brutto za godzinę. Wraz z premią za frekwencję pracownicy poziomu początkowego mogą zarabiać od 4 082 do 4 355 zł brutto miesięcznie, a liderzy zespołów - od 5 080 do 5 443 zł brutto miesięcznie.
Amazon w Polsce w liczbach
Do Amazona należy obecnie w naszym kraju dziewięć centrów logistycznych. Pierwsze z tych kompleksów, pod Poznaniem i Wrocławiem, ruszyły w połowie 2014 roku. W kolejnych latach uruchomiono jeszcze siedem: w Sosnowcu, Gliwicach, drugie pod Wrocławiem, okolicach Szczecina, Bolesławca i dwa w pobliżu Łodzi. Drugie centrum pod Łodzią i obiekt w Gliwicach oddano do użytku w ub.r.
Centrami zarządza spółka Amazon Fulfillment, która w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 64,2 proc. do 3,67 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 60,87 do 28,67 mln zł.
Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 718,5 do 969,3 mln zł, a na ubezpieczenie społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 205,4 do 281,5 mln zł. W ub.r. w firmie pracowało średnio 17 323 osób, wobec 14 563 rok wcześniej. Na koniec ub.r. liczba pracowników przekroczyła już 18 tys.
Stanowisko Amazona
We wtorek swoje stanowisko przesłała nam centrala Amazona w Polsce. "Dzisiaj nasi pracownicy wykonują swoje obowiązki tak, jak każdego dnia. Faktem jest, że Amazon oferuje wysoce konkurencyjne wynagrodzenie, atrakcyjny pakiet benefitów, liczne możliwości rozwoju kariery, a wszystko to w bezpiecznym i nowoczesnym środowisku pracy" - czytamy w nim.
"Jesteśmy dumni, że stworzyliśmy w Polsce ponad 18 tys. stałych miejsc pracy. W ostatnich dniach ogłosiliśmy, że płaca początkowa dla wszystkich pracowników w centrach logistyki Amazon w Polsce wzrośnie do 22,5 zł brutto/godz. od 1. lipca 2021 r. Wraz z premią za frekwencję nasi pracownicy poziomu początkowego będą zarabiać od 4 082 zł brutto miesięcznie, a liderzy zespołów od 5 080 zł brutto miesięcznie - w zależności od stażu pracy i liczby przepracowanych godzin w danym miesiącu. Jest to część kompleksowego pakietu świadczeń obejmującego również prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie, bezpłatny transport na wybranych trasach, ciepłe posiłki za 1 zł oraz dostęp do innowacyjnego programu „Postaw na Swój Rozwój”, w ramach którego pracownik może liczyć na pokrycie kosztów szkoleń zawodowych do 26 tys. zł." - informuje biuro prasowe Amazona.
W stanowisku możemy również przeczytać, że "wczorajsza sytuacja nie wpłynęła w żaden sposób na realizację zamówień dla klientów". - Była ona ograniczona tylko do jednego z dziewięciu obecnie funkcjonujących centrów logistycznych w Polsce. Naszym celem jest zaspokojenie potrzeb naszych klientów, w tym małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich przedsiębiorców, którzy polegają na Amazon - kończy swoje oświadczenie firma.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Pracownicy Amazona w Polsce walczą o przejrzysty system premiowania