Rynek reklamowy w Polsce urośnie w br. o 3,5 proc., na świecie o 4,6 proc. (analiza)
W 2016 roku wartość wydatków reklamowych w Polsce zwiększy się o 3,5 proc., do 6,963 mld zł netto. Globalnie ten wzrost wyniesie 4,6 proc., do 579 mld dolarów - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group.
- O ile światowy rynek reklamy stabilnie rośnie mimo trudnej sytuacji ekonomicznej, tak polskiemu nadal sprzyja korzystna koniunktura. Nasza gospodarka na razie opiera się widocznemu na świecie trendowi spowolnienia, a jego ewentualny negatywny wpływ może zostać - przynajmniej w krótkiej perspektywie - zrównoważony wzrostem konsumpcji, będącym efektem wprowadzenia programu Rodzina 500 Plus - uzasadnia tę prognozę Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.
Zdecydowanie największymi sektorami reklamowymi niezmiennie są telewizja i internet. W telewizji zdaniem ZenithOptimedia Group wydatki reklamowe wrosną w br. o 2,9 proc. To prognoza o 0,3 pkt proc. wyższa niż kwartał wcześniej, co firma uzasadnia dużym wypełnieniem bloków reklamowych pomimo wzrostów stawek cennikowych, podwyższeniem klastrów open oraz zainteresowaniem reklamodawców promocją przy okazji Euro 2016 i igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro.
Z kolei nakłady na reklamy internetowe wzrosną o 11,5 proc. - Rok 2016 zapowiada się dość optymistycznie dla segmentu online, a to za sprawą zwrotu w kierunku programmatic buying. Pozwala on na lepszą optymalizację i targetowanie kampanii, daje możliwość synchronizacji kampanii online z telewizyjną, a automatyzacja usprawnia zakup - jest szybszy i uruchamiany w dowolnym momencie. Znacząco wzrasta również dostępność powierzchni w tym modelu zakupu, w tym także powierzchni wideo. Przekłada się to na wzrost udziału programmatic buying - w tym roku zakup w tym modelu będzie już stanowił kilkanaście procent wartości rynku digital - analizuje Monika Bronowska.
W radiu inwestycje reklamowe wzrosną o 4,8 proc., głównie dzięki dominującym marketingowo w tym medium branżom handlu i farmacji. ZenithOptimedia Group zaznacza, że bloki reklamowe w pasmach dziennych są coraz bardziej wypełnione. Z kolei wartość reklamy kinowej zwiększy się o 1,3 proc.
Duże spadki nastąpią natomiast w prasie: nakłady reklamowe w dziennikach zmaleją o 16,3 proc., a w magazynach - o 13,8 proc. Natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną spadną o 0,7 proc.
Globalnie wydatki reklamowe według ZenithOptimedia wyniosą w br. 579 mld dolarów, o 4,6 proc. więcej niż w ub.r. Natomiast przyszłym roku wzrosną do 603 mld dolarów.

Na drugiej podstronie szczegółowe prognozy dla rynków zagranicznych
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy w Polsce urośnie w br. o 3,5 proc., na świecie o 4,6 proc. (analiza)