Rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,4 proc. dzięki internetowi, telewizji i radiu. Globalnie zyska 4 proc.
Łączna wartość wydatków reklamowych netto w Polsce wyniesie w br. 6,703 mld zł, o 2,4 proc. więcej niż w ub.r. - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group. Globalnie rynek reklamowy urośnie o 4 proc.

Według analityków ZenithOptimedia wydatki na reklamę telewizyjną wzrosną w tym roku o 2,6 proc. - Po starcie jesiennych ramówek udziały dużych stacji telewizyjnych zaczynają wracać do stanu, który przyjęło się uważać za rynkową normę - po tradycyjnych już wakacyjnych spadkach, udział dużych stacji znowu wzrasta. Na początku września udział głównych anten w oglądalności wzrósł do 43 proc., o 6 p.p. wobec poziomu odnotowanego podczas letnich miesięcy. Ramówki stacji wielkiej czwórki nie przeszły rewolucyjnych zmian - komentuje Marcin Rzeźnik, TV buying manager w ZenithOptimedia Group.
Wydatki na reklamy w internecie zwiększą się w br. o 10,7 proc.. Drugim, obok rozwoju reklamy mobilnej, wyraźnym trendem w tym segmencie jest według analityków ZOG dynamiczny rozwój programmatic buying. Wydawcy zwiększają dostępność powierzchni reklamowej w tym modelu, marketerzy zwiększają wydatki na tego rodzaju działania, a domy mediowe rozwijają narzędzia wykorzystujące programmatic buying, które łącząc różne media, stwarzają nowe możliwości dotarcia do konsumentów i nadają kampaniom zupełnie nowy wymiar.
- Mobile nie osiągnął jeszcze w Polsce takiej pozycji jak na globalnym rynku reklamowym. Nadal jednak znacząco rośnie, a główną siłą napędową tego wzrostu są międzynarodowi gracze, jak Google czy Facebook, którzy dobrze wykorzystują potencjał odsłon mobilnych - ocenia Marta Zielonka, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Warto jednak podkreślić, że mobile i desktop nie konkurują ze sobą, raczej się przenikają i uzupełniają. Dla reklamodawców liczy się efekt: przejście na stronę, dokonanie transakcji, natomiast mniejsze znaczenie ma to, na jakim urządzeniu to się dzieje. Także dla internautów granica między mobile a desktop coraz bardziej się zaciera - analizuje.
W tym roku, wydatki reklamowe w magazynach spadną o 15proc., a w dziennikach - o 19,6 proc.. Budżety na reklamy w radiu będą wyższe od ubiegłorocznych o 3,2 proc., wzrost o 1,1 proc. odnotuje także segment reklamy kinowej. Nieznacznie niższe, o 0,7 proc., niż przed rokiem będą tegoroczne nakłady na reklamy outdoorowe.

Według analityków ZenithOptimedia, do 2017 roku Portugalia, Hiszpania i Irlandia odnotują wzrosty wydatków reklamowych wyższe niż średnia w regionie Europy Zachodniej i Centralnej. W tym czasie, według ich prognoz, francuski rynek reklamowy nie będzie rósł.
Poza strefą euro wyraźnie wyróżnia się rynek brytyjski, który dynamicznie rośnie, głównie za sprawą inwestycji w reklamę online. Do 2017 roku wydatki reklamowe w Wielkiej Brytanii będą rosły średnio o 6,8 proc. rocznie.
Konflikt rosyjsko-ukraiński bardzo negatywnie odbił się na rynkach reklamowych Ukrainy i Rosji, a wreszcie i Białorusi, dla której Rosja jest głównym partnerem handlowym. ZenithOptimedia prognozuje, że na ukraińskim rynku wydatki reklamowe spadną w tym roku o 44,5proc., w Rosji - o 14,1 proc., a na Białorusi o 15 proc.
Na drugiej podstronie prognozy dotyczące globalnego rynku reklamowego
1 2

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy w Polsce wzrośnie o 2,4 proc. dzięki internetowi, telewizji i radiu. Globalnie zyska 4 proc.