Szefostwa amerykańskich dzienników bardziej zróżnicowane. Jedna trzecia białych mężczyzn na czele największych newsroomów
Obecnie 36,8 procent szefów newsroomów w największych amerykańskich gazetach to biali mężczyźni - wynika z danych przedstawionych przez serwis NiemanLab. Pozostałe kierownicze stanowiska w wiodących dziennikach w USA należą do kobiet oraz osób innego pochodzenia rasowego.
Dyskusja na temat zwiększenia różnorodności płciowej i rasowej w najwyższej kadrze menedżerskiej w amerykańskiej prasie toczy się od kilku lat. Jak wynika z danych opublikowanych przez branżowy serwis NiemanLab obecnie widoczne są pierwsze efekty zmian w tym zakresie.
Biali mężczyźni w mniejszości
Informacje pochodzące od NiemanLab wskazują, że jeszcze w 2018 r. 61 proc. szefów newsroomów w największych amerykańskich gazetach stanowili mężczyźni, zaś 84 proc. to były osoby rasy białej.
Czytaj także: Jamil Anderlini nowym redaktorem naczelnym Politico Europe. Zajmie miejsce zmarłego Stephena Browna
Obecnie jedynie 7 białych mężczyzn stoi na czele Top 20 dzienników w USA, co oznacza 36,8 proc. kadry zarządzającej tymi tytułami. 12 menedżerów to kobiety oraz osoby o innym kolorze skóry niż biały.
Dane NiemanLab wskazują także na postępującą długofalową ewolucję w różnorodności płciowej i etnicznej wśród gazet w USA. W 2014 r. kobiety zajmowały jedynie 3 kluczowe stanowiska na 25 największych dzienników w tym kraju.
Lista obecnych szefów topowych amerykańskich gazet wygląda następująco (uwzględniono wakat w wypadku „Honolulu Star-Advertiser”):

NiemanLab podaje także statystyki dotyczące wydawców w największych amerykańskich gazetach. W 2020 r. sytuacja wyglądała tak:

Obecnie widać pod tym względem znaczące zmiany:

Analitycy NiemLab zaznaczają, że pomimo postępujących zmian w dywersyfikacji płciowej i rasowej na czele największych gazet w USA wciąż jeszcze daleko do ideału, jednak dostrzegalna jest chęć wprowadzania rozwiązań zmierzających do odpowiednich parytetów.
Czytaj także: Rzecznik Departament Stanu USA: wolna prasa niezbędna dla demokracji

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 
.webp)


Dołącz do dyskusji: Szefostwa amerykańskich dzienników bardziej zróżnicowane. Jedna trzecia białych mężczyzn na czele największych newsroomów