Zenith: globalne wydatki na reklamy wzrosną o 4,3 proc., a ceny mediów - o 6,1 proc.
W 2020 roku globalne wydatki reklamowe zwiększą się o 4,3 proc., co związane jest z przewidywanym na przyszły rok wzrostem cen mediów o 6,1 proc.- wynika z analizy agencji mediowej Zenith (Publicis Media).
Według prognoz Zenith na kolejne lata, telewizja nadal będzie dominować wśród kanałów komunikacji w Polsce, ale to wydatki na reklamę online będą rosnąć najszybciej. Przewiduje się, że reklama w internecie utrzyma w tym roku pozycję numer dwa, z udziałem rzędu 32 proc. oraz dynamiką wzrostu 8,5 proc..
Wzrost wydatków na reklamę internetową w 2019 roku będzie wyższy od średniej rynkowej głównie dzięki zwiększonym inwestycjom w reklamę video (+17 proc.), w tym w reklamę video kupowaną programatycznie (+35 proc.).
Wśród mediów tradycyjnych powyżej średniej rynkowej rosnąć będą wydatki na reklamę w kinach (+4,6 proc.). W przypadku telewizji oraz radia estymacje wzrostu na ten rok zostały obniżone – przewiduje się utrzymanie poziomu wydatków w tych kanałach na podobnym poziomie względem 2018 roku (telewizja +0,6 proc., radio +0,4 proc.). Podwyższono prognozy wzrostu wydatków na reklamę zewnętrzną - z 1,8 proc. do 2,3 proc.
Według ekspertów Zenitha nadal spadać będą inwestycje w reklamę prasową - będą to spadki na podobnym poziomie względem roku 2018: na reklamę w magazynach stopnieją o około 9,7 proc., a na dzienniki nawet o 10,2 proc.
Globalnie wydatki rosną, a widownia maleje
Choć od 2010 roku globalne wydatki na reklamę konsekwentnie rosły średnio o 5,1 proc. rocznie, to w odniesieniu do wielkości widowni komercyjnej widoczna jest tendencja odwrot na. Najpierw odbiorców zaczęła tracić prasa, teraz widzów zaczyna też tracić telewizja – na rzecz platform wideo, takich jak Netflix, Amazon Prime Video, HBO czy Disney+.
Analitycy Zenitha zwracają też uwagę, że w digitalu coraz trudniej jest zatrzymać odbiorców - ze względu na adblockery. Rosnący popyt i spadająca podaż gwałtownie zwiększają ceny. Według badań przeprowadzonych przez agencję Zenith, liczba odbiorców reklam od 2010 roku zmniejszyła się średnio o 1,3 proc.rocznie, a inflacja w mediach wynosiła co roku średnio 6,5 proc.
- Czasy, kiedy mogliśmy znaleźć odbiorców w jednym miejscu już dawno minęły. Jednak dzięki technologii możemy docierać do konsumentów bez względu na to, gdzie się znajdują, w trybie online czy offline - komentuje Anna Bartoszewska, general manager Zenith.
Wojna handlowa na linii USA – Chiny, a globalny rynek reklamowy
Eksperci Zenitha twierdzą, że odbywające się w 2020 roku wydarzenia światowej rangi, takie jak Letnie Igrzyska Olimpijskie, UEFA Euro 2020 i amerykańskie wybory prezydenckie mogą przyczynić się do globalnego wzrostu inwestycji reklamowych o 7,5 mld dolarów. Prognozowany wzrost o 4,3 proc. wydatków na reklamę w przyszłym roku jest jednak niewiele wyższy niż wynik szacowany na 2019 (4,2 proc.). W normalnych okolicznościach dynamika wydatków w 2020 byłaby znacznie wyższa niż tegoroczne tempo wzrostu, jednak spór pomiędzy największymi rynkami reklamy, czyli Stanami Zjednoczonymi a Chinami, zaburza sytuację gospodarczą na całym świecie. Wynikająca z tego niepewność wśród reklamodawców, którzy są bardziej ostrożni w budżetowaniu, co kosztowało globalny rynek reklamowy 1,1 punktu proc.
- Skutek napięć geopolitycznych, pojawiających się w nadchodzącym roku, osłabi pozytywny wpływ wydarzeń sportowych na budżety reklamowe. Dopiero, gdy wojna handlowa zostanie rozstrzygnięta, możemy liczyć na większy wzrost ogólnej kwoty wydatków, nawet w roku bez cyklicznych wydarzeń sportowych - dodaje Anna Bartoszewska.
USA, Chiny i Indie w ścisłej czołówce
Największe wzrosty nakładów reklamowych dotyczyć będą - podobnie jak dotychczas - takich rynków, jak Stany Zjednoczone i Chiny. Przewiduje się, że rynek reklam w USA między 2019 a 2022 wzrośnie o 39,1 mld dolarów, natomiast w Chinach o 10,3 mld dolarów. Oba te kraje będą odpowiedzialne za 56 proc. całej dynamiki wydatków na reklamę w ciągu najbliższych trzech lat. Prognozuje się, że chińskie wydatki na reklamę wzrosną o 4,1 proc. w 2020 roku w porównaniu do 4,8 proc. w Stanach Zjednoczonych.
Na podium znajdują się też Indie, których wydatki reklamowe powiększą się o 4,3 mld dolarów między 2019 a 2022 rokiem, przy prognozie wzrostu na poziomie 12,4 proc. w 2020, 12,9 proc. w 2021 i 12,6 proc. w 2022 roku.
Wideo online i media społecznościowe pozostaną najszybciej rozwijającymi się kanałami reklamowymi w latach 2019-2022, rosnąc średnio o 16,6 proc. i 13,8 proc. rocznie, głównie dzięki ciągłemu wzrostowi konsumpcji na smartfonach. Kino obejmie trzecie miejsce z wynikiem 11,5 proc. rocznego wzrostu, ale nadal będzie stanowiło jedynie 0,9 proc. globalnych wydatków reklamowych w 2022 roku.
Telewizja natomiast w ciągu najbliższych trzech lat zatrzyma się, ponieważ inflacja cenowa zrównoważy spadek globalnej widowni komercyjnej. Ceny drukowanych gazet i czasopism wciąż będą rosły, ale nie na tyle szybko, aby zrekompensować stały spadek odbiorców. W związku z tym, do 2022 roku wydatki na gazety zaczną zmniejszać się o 4,5 proc. rocznie, a na czasopisma o 8,1 proc.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Zenith: globalne wydatki na reklamy wzrosną o 4,3 proc., a ceny mediów - o 6,1 proc.