Frisco po wyjściu poza Warszawę zwiększyło sprzedaż o 42 proc.
W pierwszym kwartale br. przychody sprzedażowe internetowego supermarketu Frisco wzrosły o 42,2 proc. do 97,5 mln zł. Cały holding Eurocash zanotował wzrost wpływów zewnętrznych o 12,38 proc. do 6,5 mld zł.

- Wpływ na wzrost sprzedaży miała dalsza ekspansja geograficzna Frisco - zaznaczono w sprawozdaniu finansowym Eurocashu.
Frisco od lat działa w Warszawie, a w październiku 2020 roku uruchomiło swoją usługę we Wrocławiu. W ub.r. platforma pojawiła się w kolejnych miasta: w kwietniu w Poznaniu, we wrześniu - w Krakowie, a w czwartym kwartale - w Trójmieście, Katowicach, Myślenicach i Sosnowcu.
Frisco i Duży Ben z większą stratą
Pod względem przychodów Frisco w strukturze korporacyjnej Eurocashu stanowi zdecydowaną większość pionu Projekty, którego łączne wpływy zwiększyły się o 41,9 proc. do 168,4 mln zł. Do tego segmentu należy też sieć sklepów alkoholowych Duży Ben, na koniec marca br. licząca 226 placówek (wobec 204 na koniec ub.r. i 129 na koniec 2020 roku). Przychody sieci Duży Ben w zeszłym kwartale sięgnęły 53,4 mln zł, przy wzroście like-for-like o 9 proc.
Strata EBITDA pionu Projekty pogłębiła się rok do roku z 11 do 18 mln zł. Eurocash uzasadnił to „inwestycjami w innowacyjne formaty detaliczne oraz ponoszonymi kosztami ekspansji Frisco i sieci Duży Ben”.
Z kolei przychody segmentu detalicznego poszły w górę o 12,42 proc. do 1,661 mld zł. - Wzrost sprzedaży segmentu detalicznego to w dużej mierze efekt sfinalizowania przejęcia sieci Arhelan w listopadzie ubiegłego roku. Powiększyła ona przychody Grupy Eurocash w pierwszym kwartale tego roku o 141 mln zł. Ubytek sprzedaży wynikający z zamknięcia 50 sklepów własnych Delikatesy Centrum został natomiast skompensowany rosnącą sprzedażą LFL. Miało to także pozytywny wpływ na rentowność segmentu - skomentował w komunikacie Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.
- Sklepy własne pod względem efektywności, w szczególności pod względem wartości sprzedaży na jeden metr kwadratowy sklepu, wciąż ustępują jednak placówkom prowadzonym przez naszych franczyzobiorców oraz w ramach joint venture, co z kolei świadczy o potencjale do dalszej poprawy wyników w tym segmencie - dodał.
Na koniec marca br. do Eurocashu należało 1 554 małe supermarkety, z czego 1 514 pod marką Delikatesy Centrum (944 z nich to sklepy franczyzowe, a 570 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture).
Marża EBITDA pionu detalicznego zwiększyła się z 2,4 do 3,1 proc., a zysk EBITDA - o 44,8 proc. do 52 mln zł.
Mniej salonów Inmedio, ale wyższe wpływy
Sieć salonów prasowych Inmedio i Inmedio Trendy wygenerowała w zeszłym kwartale 122,6 mln zł przychodów, o 12,1 proc. więcej niż przed rokiem. Dla stałej liczby sklepów dynamika sprzedaży wyniosła 13,55 proc.
Na koniec marca br. działało 410 salonów Inmedio, wobec 417 na koniec ub.r. i 432 na koniec 2020 roku.

Eurocash ograniczył stratę
W zeszłym kwartale wynik operacyjny grupy Eurocash poszedł w górę z 33,62 mln zł straty do 1,66 mln zł zysku. Strata sprzedażowa zmalała z 47,75 do 19,01 mln zł, a strata netto - z 70,91 do 50,33 mln zł.

- Pierwsze miesiące 2022 roku przyniosły kontynuację pozytywnych trendów, które obserwowaliśmy w drugiej połowie ubiegłego roku, czyli powrót konsumentów do lokalnych sklepów niezależnych wraz z powrotem do normalności przedpandemicznej. Jak pokazują dane Nielsena, wartość sprzedaży w tzw. małym formacie, do którego zaliczane są sklepy o powierzchni do 400 m2, w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 5,4 proc. rok do roku - zauważa Paweł Surówka, prezes Eurocashu.
- Sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła natomiast o 12,3 proc., co świadczy o jej rosnącym udziale rynkowym. Przekłada się to również na poprawę pozostałych parametrów biznesowych, w tym wskaźników rentowności. W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa Eurocash wypracowała wyraźnie wyższy zysk EBITDA, zarówno w segmencie hurtowym, jak i detalicznym, gdzie pierwsze owoce przynoszą trudne decyzje podjęte w minionym roku, dotyczące zamknięcia części sklepów własnych, i gdzie widzimy potencjał do dalszej poprawy - dodaje.
Zaznacza, że firma liczy na dalsze wzrosty w kolejnych kwartałach, mimo wyzwań w całej gospodarce i sektorze handlowym. - Czynnikiem sprzyjającym sprzedaży w drugim kwartale był fakt, że święta wielkanocne w tym roku wypadły w drugiej połowie kwietnia, podczas gdy w 2021 roku na początku miesiąca, w związku z czym większość naszych klientów robiła wówczas większe zakupy jeszcze pod koniec pierwszego kwartału. Dobrym prognostykiem dla całej branży jest również dobra, słoneczna pogoda, która sprzyja m.in. sprzedaży napojów - analizuje Surówka.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Frisco po wyjściu poza Warszawę zwiększyło sprzedaż o 42 proc.