KER: reklama Biedronki z grillowaniem na balkonie nie promuje niedozwolonych zachowań (wideo)
Komisja Etyki Reklamy nie dopatrzyła się naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy w telewizyjnym spocie reklamowym Biedronki(Jeronimo Martins Polska), w którym promując ofertę sklepu pokazano ludzi grillujących na balkonie w bloku.

Autor skargi na telewizyjną reklamę Biedronki pod hasłem "Oszczędzaj połowę" zwrócił uwagę, że w spocie pokazano rozpalony grill na balkonie w mieszkaniu w bloku oraz umieszczony u dołu ekranu drobnym druczkiem napis o konieczności zapoznania się z zasadami wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni, oraz korzystania z grilli elektrycznych lub bezdymnych.
Stwierdził, że jest to ewidentnie zła interpretacja rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. "W świetle tych przepisów grille bezdymne jak i elektryczne są postrzegane jednakowo z grillami węglowymi, ponieważ rozgrzewają się do wysokich temperatur i są jednoznacznie postrzegane jako bezpośrednie źródła inicjacji zapłonu innych materiałów " - podkreślono w skardze.
Skarżący zwrócił też uwagę, że w spocie widać stojący na balkonie wiklinowy koszt, który jest wykonany z łatwopalnego tworzywa i stanowi - w połączeniu z rozpalonym grillem - niebezpieczeństwo pożaru. "Tym samym reklama wprowadza obiorcę w błąd w kwestii przepisów przeciwpożarowych oraz może być odbierana przez konsumenta jako zachęta do korzystania z grilli na balkonach co oprócz ryzyka pożaru wiąże się również z unoszącymi się zapachami, które mogą być nieprzyjemne dla innych mieszkańców spółdzielni”- ocenił.
Właściciel Biedronki: reklama nie narusza przepisów, promuje zdrową dietę
W odpowiedzi na złożoną skargę przedstawiciele Jeronimo Martins Polska podkreślili, że zgodnie ze stanowiskiem Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej dozwolone jest użytkowanie grilli elektrycznych na balkonach i tarasach, pod warunkiem zapewnienia wymaganych odległości tych urządzeń od materiałów palnych, a także wystroju i wyposażenia wnętrz wykonanych z materiałów palnych oraz niedopuszczenia do powstania płomienia, umożliwiającego zapalenie się tych materiałów jak również lokali (balkonów) sąsiednich.
Zaznaczyli, że w skarżonej reklamie zostały zachowane wszystkie wskazane środki bezpieczeństwa m.in. poprzez przygotowanie potraw na urządzeniach elektrycznych lub bezdymnych – nie powodujących powstania płomienia oraz poprzez używanie urządzeń w odpowiednim odstępie od materiałów palnych.
Dodano, że przytoczona reklama ma walor edukacyjny, bo występujący w niej rodzice zachęcają swoje dzieci do stosowania zdrowej i obfitej w warzywa diety, a także wskazują prawidłową praktykę żywieniową jaką jest spożywanie wody mineralnej, zamiast wysoko słodzonych napojów gazowanych. Dodatkowo, reklama zachęca odbiorców do tworzenia silnych więzi z członkami rodziny poprzez spożywanie wspólnych posiłków a także do utrzymywania przyjaznych relacji z sąsiadami i innymi mieszkańcami bloku.
Spot emitowany w czasie pandemii
KER przypomniała, że zaskarżona reklama Biedronki była emitowana w czasie pandemii, kiedy możliwości wychodzenia z domów i mieszkań były ograniczone. Zwróciła też uwagę, że w spocie promowane były grille elektryczne bezdymne. Komisja nie dopatrzyła się w nim naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy i naruszenia dobrych obyczajów.
Zwrócono uwagę, że dozwolone jest użytkowanie grilli elektrycznych bezdymnych na balkonach i tarasach, pod warunkiem zapewnienia wymaganych odległości tych urządzeń od materiałów palnych, a także wystroju i wyposażenia wnętrz wykonanych z materiałów palnych oraz niedopuszczenia do powstania płomienia oraz o ile przepisy danej wspólnoty mieszkaniowej na to zezwalają.
Zaskarżona reklama była emitowana pod koniec kwietnia br., przed długim majowym weekendem. Emitowana była w telewizji, i w internecie. Za kreację i produkcję reklam odpowiadała agencja Duda Polska, za aktywności w internecie - agencja Huta 19 im. Joachima Fersengelda, a za planowanie i zakup mediów - dom mediowy Wavemaker.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: KER: reklama Biedronki z grillowaniem na balkonie nie promuje niedozwolonych zachowań (wideo)