Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy
Ministerstwo Zdrowia zgłosiło pod obrady rządu projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności zakładający m.in., że reklamy piwa będą mogły być emitowane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 23-6. Przepisy mają wejść w życie w połowie przyszłego roku.
Zgodnie z obecnymi przepisami reklamy piwa mogą być pokazywane w telewizji, radiu, kinach i teatrach tylko w godz. 20-6. Przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia od kilku miesięcy zapowiadali, że chcą ograniczyć ten limit do godz. 23-6.
Ministerstwo Zdrowia: reklamy zachęcają młodych do picia alkoholu
W miniony piątek projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i o bezpieczeństwie żywności, wprowadzający m.in. tę zmianę, został złożony pod obrady rządu. W uzasadnieniu zwrócono uwagę, że w Polsce średnie spożycie alkoholu jest wyższe niż średnia w Unii Europejskiej, a według prognozy Światowej Organizacji Zdrowia nasz kraj jest wśród pięciu państw europejskich, w których to spożycie wzrośnie najbardziej do 2025 roku. Przypomniano też, że ograniczenie reklam piwa w mediach do godz. 23-6 obowiązywało do września 2002 roku, zanim nie uchwalono poprzedniej nowelizacji ustaw.
- Powrót do uprzedniego stanu prawnego jest motywowany troską o zdrowie publiczne, a w szczególności o zdrowie osób małoletnich. Ograniczenie godzinowe, o którym tu mowa, zostało wprowadzono, by przeciwdziałać zgubnemu wpływowi, jaki reklama w środkach masowego komunikowania może mieć na osoby małoletnie - czytamy w uzasadnieniu. - Rolą reklamy jest doprowadzić do zachęcenia potencjalnego nabywcy dobra (sługi) do zakupu, nie jest nią natomiast rzetelna informacja o tym produkcie, w tym przypadku piwie, który jest napojem alkoholowym, a którego nieumiejętne spożywanie może prowadzić do choroby alkoholowej i licznych patologii życia rodzinnego i społecznego - dodają przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia.
Powołują się też na badania Światowej Organizacji Zdrowia z 2001 roku, według których w krajach z zakazem reklam alkoholu (w Norwegii i Islandii obowiązuje całkowity zakaz, we Francji, Danii, Szwajcarii, Szwecji i Finlandii - całkowity w telewizji, a częściowy w innych mediach) pożycie alkoholu jest po 16 proc. niższe, a liczba wypadków drogowych - nawet o 23 proc. niższa. Natomiast sondaż w USA wskazuje, że całkowity zakaz reklamowania alkoholu zmniejszyłby odsetek sięgających po niego niepełnoletnich z 25 do 21 proc.
W uzasadnieniu przypomniano też wyniki badania Ofcomu, brytyjskiego regulatora mediów i telekomunikacji z 2011 roku. W tym sondażu wśród dzieci w wieku 4-15 lat trzy czwarte reklamy piwa widziało w telewizji przed godz. 21, a większość z pozostałej jednej czwartej - w godz. 21-22. Z kolei wśród osób w wieku 16-24 lat takie spoty po godz. 21 obejrzało 30 proc. - Wyniki najnowszych badań amerykańskich wskazują także, że młodzi ludzie chętniej sięgają po napoje alkoholowe, które widzieli w reklamach, niż te których w reklamach nie widzieli - zaznaczono.
Nadawcy nie stracą, bo zwolniony czas reklamowy kupią inne firmy?
W ocenie skutków planowanej nowelizacji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia stwierdzili, że nie wywoła ona znaczącego spadku wpływów reklamowych telewizji. - Przyjmuje się, że czas antenowy w godz. 20-23 zostanie wykupiony przez reklamodawców z innych branż, zmiana godzin emisji w niewielkim stopniu wpłynie więc na nadawców telewizyjnych - napisano.
Nadawcy telewizyjny z racji emisji spotów alkoholu ponoszą opłaty na rzecz Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczestników nadzorowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Stanowią dwie trzecie podmiotów zasilających ten fundusz. Według resortu zdrowia ograniczenie czasu emisji reklam piwa o trzy godziny nie spowoduje obniżenia tych opłat.
W nowelizacji zapisano, że przepisy ograniczające ten czas wejdą w życie z końcem czerwca przyszłego roku.
Ruszają konsultacje branżowe
Nowelizacja zakłada też kilka zmian dotyczących dystrybucji i spożycia alkoholi, m.in. zakaz handlowania alkoholem w formie proszku, kryształu, żelu lub pasty, zakaz jego sprzedaży i picia na terenie szpitali, przychodni i innych obiektów, gdzie udzielane są świadczenia zdrowotne, oraz w jednostkach pomocy społecznej, a także obowiązek podawania na opakowaniach wszystkich alkoholi (obecnie dotyczy to tylko trunków o zawartości alkoholu do 1,2 proc.) wykazu składników oraz informacji o wartości odżywczej i energetycznej.
Resort zdrowia ogłosił konsultacje publiczne nowelizacji. Zaproszono do nich 40 podmiotów, przede wszystkim organizacje z branży ochrony zdrowia, pracodawców i producentów piwa. Branżę marketingową reprezentuje Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Opinie w ramach konsultacji będzie można zgłaszać przez 30 dni.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Spoty piwa w godz. 20-23 mają zniknąć w połowie 2018 r. Ministerstwo Zdrowia: zwolniony czas reklamowy wykupią inne firmy
Ciekawe czy Ci prawi politycy, dbających o naszą moralność nie piją piwa i innych trunków... Wątpię... Ale za kogoś fajnie się decyduje...