Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)
W 2016 roku importerzy samochodów osobowych zredukowali wydatki reklamowe o kilka procent. Zredukowali je w telewizji i na reklamę zewnętrzną przesuwając część budżetów do gazet, kin i indooru. Liderem pod tym względem jest Volkswagen Group Polska, a największą dynamikę zanotowało BMW Polska.
W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku importerzy samochodów osobowych wydali na reklamy w tradycyjnych mediach ponad 1,2 mld zł. Było to 2,3 proc. mniej w stosunku do roku 2015 - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).
W tym okresie wzrosły wydatki reklamowe na wszystkie, poza telewizją i outdoorem media. Reklamy aut w telewizji pochłonęły ponad połowę wydatków na wszystkie media. Wydatki na nie wyniosły 645,7 mln zł i były niższe w skali roku o 4,2 proc. Importerzy samochodów osobowych mniej wydali też na reklamę zewnętrzną – zredukowali budżety o 24,7 proc., z 54,8 do 41,3 mln zł.
W reklamę radiową branża ta zainwestowała w ub.r. blisko 301 mln zł (wzrost o 0,4 proc.). w gazetach zwiększyła wydatki o 19,7 proc. (do 19,3 mln zł), a w magazynach - o 0,3 proc. (do 96,9 mln zł). Więcej wydano też na reklamy samochodów w kinach (100,3 mln zł, wzrost o 9,4 proc.) oraz na indoorze.
Sieci handlowe zwiększyły wydatki reklamowe o jedną trzecią. Liderem Lidl, Kaufland z największym wzrostemCennikowe wydatki reklamowe importerów aut osobowych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 673 849 604 zł | 645 687 007 zł | -4,2 |
Radio | 299 899 283 zł | 300 988 095 zł | 0,4 |
Gazety | 16 101 893 zł | 19 280 166 zł | 19,7 |
Magazyny | 96 621 133 zł | 96 943 262 zł | 0,3 |
Outdoor | 54 842 529 zł | 41 297 393 zł | -24,7 |
Kina | 91 662 841 zł | 100 269 508 zł | 9,4 |
Indoor | 13 650 zł | 64 400 zł | 371,8 |
Razem | 1 232 990 933 zł | 1 204 529 831 zł | -2,3 |
Najwięcej na reklamy swoich marek wydawał w ub.r., podobnie jak rok wcześniej, Volkswagen Group Polska (właściciel takich marek, jak Volkswagen, Skoda, Audi). Ta firma w mediach tradycyjnych zostawiła w ub.r. 337,2 mln zł. Było to jednak 6,4 proc. mniej niż w 2015 roku, ale mimo spadku wydatków firmie udało się utrzymać pozycję reklamowego lidera wśród importerów samochodów osobowych.
Volkswagen Group niemal bez przerwy promuje należące do niej marki samochodów. W jednej z ostatnich kampanii Audi, jesienią ub.r. marka dzięki aplikacji Shazam pozwalała poprzez mural zajrzeć do wnętrza samochodu. Z kolei Skoda podkreślała w reklamach, że łączy Polaków.
Drugim największym reklamodawcą w tej branży była Toyota Motor Poland z wydatkami w wysokości 123,4 mln zł - wyższymi w skali roku o 12,4 proc.
O 9,5 proc. więcej niż rok wcześniej wydało Renault Polska – trzecia firma na reklamowym podium. Ten francuski koncern zostawił w mediach tradycyjnych w ub.r. 107,2 mln zł. Ten importer w jednej z ostatnich swoich kampanii promował model Clio jako auto, które uwodzi bez końca.
Kolejne miejsca w czołówce największych samochodowych reklamodawców zajęły koncerny: BMW Polska i General Motors Poland. BMW zwiększyło wydatki w skali o 26,2 proc. do 68,7 mln zł. Z kolei GM zredukował je o 15,1 proc., do 63,9 mln zł. Polski oddział BMW prowadził jesienią ub.r. dość nietypową kampanię - w reklamach z pytaniami o swoje samochody szukał pracowników.
Najwięksi reklamodawcy wśród importerów samochodów osobowych | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 360 416 558 zł | 337 233 694 zł | -6,4 |
TOYOTA MOTOR POLAND | 109 812 179 zł | 123 412 786 zł | 12,4 |
RENAULT POLSKA | 97 908 642 zł | 107 195 665 zł | 9,5 |
BMW POLSKA | 54 486 237 zł | 68 739 537 zł | 26,2 |
GENERAL MOTORS POLAND | 75 184 618 zł | 63 867 591 zł | -15,1 |
Razem | 1 232 990 933 zł | 1 204 529 831 zł | -2,3 |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Mniej reklam samochodów w telewizji i na outdoorze, liderem Volkswagen mocno w górę BMW (analiza)