Trzy czwarte polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach, najczęściej w chińskich
Prawie 77% polskich e-konsumentów kupuje w zagranicznych sklepach internetowych. Dwie trzecie kupujących nie ma obaw kupując od sprzedawców z zagranicy - wynika z badania GfK.
Wśród najpopularniejszych krajów, gdzie kupują polscy e-konsumenci transgraniczni, są Chiny (36%), Wielka Brytania (31%), USA (24%) i Niemcy (23%).
Najczęstszym powodem zakupów polskich konsumentów w USA, Wielkiej Brytanii i Niemczech jest dostęp do produktów niedostępnych we własnym kraju (odpowiednio 27%, 21% i 21% respondentów), ale także lepsza jakość produktów, korzystny kurs walutowy oraz większa różnorodność poszukiwanych produktów i usług. Tylko w przypadku Chin decyzja zakupowa opiera się głównie na korzystnych cenach i jest to najważniejsza motywacja dla 71% polskich e-konsumentów kupujących na tym rynku.
Mimo, że decyzja o zakupie wybranych produktów może przyjść znacznie łatwiej ze względu na atrakcyjne oferty w Chinach, konsumenci kupujący na zagranicznych rynkach zwracają również uwagę na dodatkowe opcje ochrony kupujących, które umożliwiają robienie zakupów z dodatkową pewnością w przypadku nieprzewidzianych wypadków. Możliwość kupienia produktów objętych preferowaną metodą ochrony kupujących została wybrana przez 41% polskich konsumentów jako czynnik, który mógłby ich dodatkowo skłonić do e-zakupów.
Polacy idący na zagraniczne e-zakupy kupują przede wszystkim ubrania (38% wybiera tego rodzaju produkty), elektronikę (20%), a także biżuterię i zegarki (17%). Jednocześnie inne kategorie, takie jak bilety bądź codzienne zakupy spożywcze, również cieszą się rosnącą popularnością: te produkty zostały zakupione przez odpowiednio 37% i 18% konsumentów kupujących online w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wśród wszystkich przebadanych konsumentów w Polsce, 66% nie obawia się dokonywania zakupów w sklepach działających za granicą, a handel transgraniczny nie jest już dla nich egzotycznym doświadczeniem. 21% tych kupujących nie przejmuje się lokalizacją firmy o ile jest to zaufany i rozpoznawalny sprzedawca, a dla 12% badanych w takiej sytuacji najważniejsza jest cena – jeżeli pełen koszt zakupu jest korzystny, nie rozpatrują ponownie swoich zakupów nawet jeżeli sprzedawca jest zagraniczny. Równocześnie jest kilka innych czynników, które mogą dodatkowo zachęcić Polaków do kupowania za granicą, a najważniejszym z nich jest darmowa przesyłka, która została wskazana przez 83% badanych. Częstotliwość transgranicznych zakupów mogłaby również zostać zwiększona przez dostępność kuponów, promocji czy zniżek (44%) oraz możliwość skorzystania ze strony sklepu w polskiej wersji językowej (43%).
Zapytani o najważniejszy czynnik wpływający na wybór transgranicznej płatności online, 44% polskich e-konsumentów wskazuje wygodę procesu płatniczego. Wśród kolejnych wyróżników znajduje się bezpieczeństwo (38%), szybkość procesu (34%) i popularność pośród innych sprzedawców (26%).

Polacy chętnie podejmują dodatkowe, zdalne prace lub otrzymują płatności za sprzedaż produktów wykonanych własnoręcznie. 11% polskich respondentów otrzymało płatność online za rękodzieła w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a ponad 35% za odsprzedaż rzeczy, których już nie potrzebują. Szczególnie chętnie pozbywamy się ubrań, używanej elektroniki oraz mebli i produktów dekoracyjnych do domu.

Ponadto ponad 34% polskich respondentów potwierdziło, że otrzymali płatność online od rodziny bądź znajomych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 29% otrzymało e-płatność za usługi dostarczone przez internet.

Międzynarodowe badanie "E-handel transgraniczny w Europie Środkowo-Wschodniej 2016" zostało przeprowadzone przez GFK na zlecenie PayPal w lipcu 2016 r. w Polsce, na Węgrzech, w Grecji, Finlandii i Czechach, poprzez kwestionariusz online (CAWI) pośród 5000 użytkowników internetu w wieku 18+. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak by odpowiadała strukturze polskich, węgierskich, greckich, fińskich i czeskich internautów pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Trzy czwarte polskich internautów kupuje w zagranicznych e-sklepach, najczęściej w chińskich