Eurocash coraz bardziej internetowy. Wpływy Frisco.pl wzrosły o 60 proc., ubyło saloników Inmedio
Internetowy supermarket Fisco.pl, przejęty przez Eurocash, w całym roku osiągnął wzrost przychodów o ok. 60 proc. Natomiast sprzedaż w należących do Eurocashu salonikach prasowych Inmedio zmalała o 7,3 proc., a ich liczba - z 450 do 431.
Grupa Eurocash pakiet 55,6 proc. akcji Frisco.pl kupiła od funduszy MCI.PrivateVentures FIZ i Helix Ventures FIZ, płacąc 132,5 mln zł. Wcześniej miała już 44 proc. akcji spółki, w efekcie transakcji stała się jej jedynym właścicielem i zaczęła ujmować jej wyniki w sprawozdaniach finansowych swojej grupy kapitałowej.
W trzecim kwartale ub.r. internetowy supermarket osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych aż o 113 proc. do 50,1 mln zł, a w czwartym - o ok. 60 proc. do 61 mln zł. To dużo wyższe dynamiki niż w całym 2019 roku, kiedy jego wpływy zwiększyły się o 20 proc. do 120,08 mln zł (jednocześnie strata netto pogłębiła się z 12,63 do 17,41 mln zł).
W sprawozdaniu grupy Eurocash nie podano całorocznych wpływów ani wyniku rentowności Frisco. Zaznaczono natomiast, że w trzecim kwartale osiągnął próg rentowności na poziomie EBITDA.
Frisco wystartowało we Wrocławiu
Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash, w liście do akcjonariuszy stwierdził, że Fisco ma ponad 50 proc. udziału w rynku supermarketów internetowych w Warszawie i „stał się punktem odniesienia do internetowego rynku żywności w stolicy”. - A teraz przyszedł czas na ekspansję w innych miastach Polski - zapowiedział Amaral.
Ta ekspansja już się zaczęła - pod koniec ub.r. oferta Frisco została udostępniona we Wrocławiu. Uruchomiono tam magazyn hybrydowy, a w bieżącym kwartale planowane jest oddanie do użytku nowego, zautomatyzowanego magazynu w Warszawie.
Frisco w grupie Eurocash stanowi część pionu Projekty obejmującego też sklepy alkoholowe Duży Ben (na koniec roku było ich 129), kosmetyczne Kontigo (36 na koniec roku) i punkty spożywcze ABC na kołach (na koniec roku działało 115 samochodów).
Duży Ben zanotował w ub.r. wzrost sprzedaży porównywalnej o 14 proc. do 113,7 mln zł, ABC na kołach - o 30 proc. do 33,1 mln zł, a w przypadku Kontigo nastąpił spadek o 6 proc. do 38,5 mln zł.
Dzięki włączeniu wyników Frisco w drugim półroczu sprzedaż całego pionu Projekty poszła w górę prawie trzykrotnie - ze 105 do 300 mln zł. Równocześnie strata EBITDA zmalała z 40,2 do 30,07 mln zł.

Delikatesy Centrum z 2,2 mln użytkowników Delikarty
E-commerce stanowi też coraz większą część innych działalności grupy Eurocash. W pionie hurtowym na platformie Eurocash.pl w ub.r. realizowano już 79,5 proc. sprzedaży Eurocash Dystrybucji i 41,7 proc. Eurocash Gastronomii, za to w przypadku wyrobów tytoniowych było to tylko 4,7 proc.
W kolei liczba użytkowników aplikacji mobilnej Delikatesów Centrum zwiększyła się w ub.r. z 0,11 do 0,75 mln, a użytkowników programu lojalnościowego Delikarta - z 1,7 do 2,2 mln.

Całoroczne przychowy pionu hurtowego grupy Eurocash zmalały o 0,97 proc. do 18,71 mld zł, głównie wskutek spadku w Eurocash Gastronomii z 478,3 do 176,8 mln zł.
W pionie detalicznym przychody wzrosły o 3,15 proc. do 5,9 mld zł, z czego w Delikatesach Centrum - o 7,12 proc. do 2,21 mld zł, a w pozostałych supermarketach własnych - o 1,99 proc. do 3,21 mld zł.
W Inmedio sprzedaż ponad 7 proc. w dół
Jedyną detaliczną częścią biznesu Eurocashu ze spadkiem przychodów jest sieć saloników prasowych Inmedio. Jej wpływy zmalały w ub.r. o 7,34 proc. do 482,9 mln zł. Liczba saloników Inmedio zmniejszyła się z 450 do 432.

Inne sieci detaliczne firmy się rozrastały. Liczba sklepów ABC zwiększyła się z 8 985 do 9 317, punktów franczyzowych i partnerskich (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) - z 5 133 do 5 251, a małych supermarketów - z 1 565 do 1 573.

Łączne przychody grupy Eurocash wzrosły w ub.r. o 2,25 proc. do 25,41 mld zł. Zysk EBITDA zmalał z 794,1 do 803,9 mln zł, marża EBITDA - z 3,2 do 3,16 proc., a zysk netto - z 79,1 do 68,1 mln zł.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Eurocash coraz bardziej internetowy. Wpływy Frisco.pl wzrosły o 60 proc., ubyło saloników Inmedio