Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor
W pierwszej połowie tego roku producenci farmaceutyków i parafarmaceutyków wydali na reklamę w mediach tradycyjnych blisko 2,4 mld zł. Najbardziej nakłady reklamowe zwiększyły Novartis i Sandoz, a ograniczyły je firmy Olimp Laboratories i Polpharma.
Wydatki reklamowe producentów leków bez recepty (OTC) w mediach pozainternetowych wyniosły w pierwszej połowie br. 2,35 mld zł i były wyższe od tych w analogicznym okresie ub.r. o 14,8 proc. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl.
Największym reklamodawcą w tej kategorii niezmiennie pozostaje Aflofarm Farmacja Polska, który wydaje kilkukrotnie więcej niż jego konkurenci i niemal jedną trzecią tego, co cała branża. Pabianicka spółka przeznaczyła bowiem na wsparcie swoich marek w omawianym okresie 721,8 mln zł - o 11,5 proc. więcej niż rok temu.
Drugie miejsce na reklamowym podium producentów OTC zajmuje USP Zdrowie z wydatkami w wysokości 175 mln zł (wzrost o 14,7 proc.), a trzecia lokata przypadła Olimp Laboratories - mimo że ten koncern zredukował inwestycje w reklamę o 5,1 proc., do 146,2 mln zł.
Oprócz Olimpu, mniej w tym roku wydała też Polpharma - wartość reklam jej produktów spadła o 9,7 proc., do 104,4 mln zł.
Znacząco wzrosły natomiast wydatki na reklamę Novartisu, Sandoz Polska, Natur Produkt Zdrovit, Sanofi Aventis i Berlin-Chemie/Menarini Polska.
Novartis Polska zwiększył je o 104,7 proc. (do 79,2 mln zł), Sandoz - o 49,4 proc. (do 41,8 mln zł), Natur Produkt Zdrovit - o 37,9 proc. (do 103,1 mln zł). Wydatki Sanofi wzrosły o 36,4 proc., do 76,3 mln zł, a koncernu Berlin Chemie - o 34,2 proc., do 41,3 mln zł.
Przypomnijmy, że producenci leków OTC i suplementów diety są tuż przed zmianą prawa, które może zabronić im reklamowania ich produktów. Dąży do tego m.in. Ministerstwo Zdrowia, które chce całkowitego ich zakazu, twierdząc, że niejednokrotnie wprowadzają w błąd. Dlatego też branża farmaceutyczna prowadzi prace i rozmowy m.in. z UOKiK-iem, których celem jest wprowadzenie samoregulacji dotyczących komunikatów marketingowych.
|
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych |
|||
|
(bez autopromocji, dane Kantar Media) |
|||
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-VI 2015 |
I-VI 2016 |
zmiana proc. |
|
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
647 095 169 zł |
721 796 591 zł |
11,5 |
|
USP ZDROWIE |
152 621 529 zł |
175 030 972 zł |
14,7 |
|
OLIMP LABORATORIES |
154 060 546 zł |
146 239 863 zł |
-5.1 |
|
POLPHARMA |
115 698 830 zł |
104 425 738 zł |
-9.7 |
|
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
74 731 457 zł |
103 059 294 zł |
37,9 |
|
SANOFI-AVENTIS |
55 951 187 zł |
76 311 920 zł |
36,4 |
|
NOVARTIS POLAND |
38 668 922 zł |
79 157 952 zł |
104,7 |
|
RECKITT BENCKISER (POLAND) |
45 916 289 zł |
46 667 031 zł |
1,6 |
|
BERLIN-CHEMIE/MENARINI POLSKA |
30 792 670 zł |
41 326 164 zł |
34.2 |
|
SANDOZ POLSKA |
27 966 480 zł |
41 779 339 zł |
49,4 |
|
Razem |
2 046 267 978 zł |
2 349 751 390 zł |
14,8 |
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Reklamy farmaceutyków: mocno w górę Novartis i Sandoz, Aflofarm z mniejszym wzrostem niż cały sektor