Więcej reklam napojów w magazynach i radiu, mniej w gazetach. Liderem Coca-Cola, w dół Zbyszko
Producenci napojów gazowanych wydali przez trzy kwartały br. o jedną trzecią więcej w porównaniu z rokiem ub. Blisko pięciokrotnie zwiększyli wydatki reklamowe w magazynach, nie szczędzili też nakładów na radio. Najsilniej reklamowanymi markami były Coca-Cola i Pepsi, znacznie swoje wydatki ograniczyła firma Zbyszko.

W okresie od stycznia do września br. producenci napojów gazowanych wydali na reklamę w tradycyjnych mediach (bez internetu) blisko 234 mln zł (wg danych cennikowych netto, bez rabatów) – wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl. Było to 31,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Ponad połowa tej kwoty – 171 mln zł - została ulokowana w telewizji (wzrost w skali roku o 20,2 proc.). Drugim pod względem obecności reklamowej tej branży kanałem komunikacji były kina, które na reklamach gazowanych napojów zarobiły w omawianym okresie 35,5 mln zł (wzrost o 63,4 proc.).
Firmy z tej kategorii rynku w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w największym stopniu zwiększyły wydatki na reklamę w magazynach – blisko pięciokrotnie. Nakłady na reklamę w czasopismach wzrosły bowiem o ok. 467 proc. - z 2,1 do 11,9 mln zł.
Wzrosły też wydatki w radiu - o 86,1 proc., do 3,1 mln zł.
Producenci napojów gazowanych jedynie w gazetach ograniczyli swoją obecność reklamową - dzienniki zarobiły w tym roku na ich reklamach o 15,7 proc. mniej niż rok temu (105,7 tys. zł).
Cennikowe wydatki reklamowe producentów napojów gazowanych (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 142 253 684 zł | 171 042 928 zł | 20,2 |
Radio | 1 686 407 zł | 3 138 596 zł | 86,1 |
Gazety | 125 336 zł | 105 698 zł | -15,7 |
Magazyny | 2 097 949 zł | 11 890 827 zł | 466,8 |
Outdoor | 10 153 260 zł | 11 885 495 zł | 17,1 |
Kina | 21 736 408 zł | 35 518 899 zł | 63,4 |
Indoor | 242 320 zł | 387 500 zł | 59,9 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |
Największym reklamodawcą w tej branży była, podobnie jak przed rokiem, Coca-Cola Poland Services. Marketer ten przeznaczył na promocję w mediach 141,5 mln zł, czyli 63,3 proc. więcej niż rok temu.
Wydatki wicelidera, a zarazem największego konkurenta Coca-Coli, czyli koncernu Pepsi-Cola General Bottlers Polska wzrosły o 22,9 proc., do 72,2 mln zł.
Do czołówki największych reklamodawców w mediach trafiła w tym roku firma Orangina Schweppes Polska zajmując pod względem wydatków trzecie miejsce. Na reklamy w tradycyjnych mediach przeznaczyła w tym roku 7,3 mln zł (w ub.r. jej marki były promowane głównie w internecie i wybranych stacjach tv).
Z kolei firmy Colian i Zbyszko w tym roku ograniczyły wydatki na klasyczną reklamę w mediach pozainternetowych. Colian, właściciel m.in. marki Hellena zredukował je o 6,2 proc., do 6,9 mln zł, a Zbyszko (producent m.in. Roko) – o 50 proc., do ok. 6 mln zł.
Redukcja wydatków może być spowodowana zmianą strategii reklamowej obu marek. Colian w przypadku Helleny postawił w tym roku głównie na działania product placement jedynie w programie „Kuba Wojewódzki” w TVN (w ub.r. był też w „You Can Dance”). Z kolei firma Zbyszko przed rokiem mocno wspierała markę Roko m.in. poprzez lokowanie w show „The Voice of Poland” w TVP2 (w tym roku w produkcji tej pojawiła się Coca-Cola). W tym roku latem Zbyszko promował w mediach napój Roko Fun w kampanii pod hasłem „Witajcie w naszej bajce”. Firma reklamowała też wodę Veroni Mineral.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów napojów gazowanych | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
COCA-COLA POLAND SERVICES | 86 636 204 zł | 141 488 386 zł | 63,3 |
PEPSI-COLA GENERAL BOTTLERS POLAND | 58 708 605 zł | 72 171 119 zł | 22,9 |
ORANGINA SCHWEPPES POLSKA | 0 zł | 7 299 329 zł | - |
COLIAN | 7 406 467 zł | 6 944 489 zł | -6,2 |
ZBYSZKO COMPANY | 11 923 086 zł | 5 962 496 zł | -50 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |
Czołówkę marek napojów gazowanych, które w okresie styczeń-wrzesień br. najwięcej wydały na reklamę zdominowały marki należące do dwóch koncernów: Coca-Coli Poland Services i Pepsi-Cola General Bottlers.
Wydatki na reklamy Coca-Coli wzrosły o 47,2 proc., do 98,2 mln zł, a na promocję Pepsi - o 31,3 proc., do 54,6 mln zł. Ta ostatnia wspierana była m.in. kampanią z udziałem znanych osób, m.in. Ushera czy Sereny Williams.
Z kolei Coca-Cola w tym roku szereg aktywności buduje wokół 100-lecia legendarnej butelki tego napoju. Marka ta również jako jedna z pierwszych rozpoczęła kampanię nawiązującą do świąt Bożego Narodzenia - występuje w niej Margaret.
Reklamy Sprite'a (Coca-Cola Poland Services) warte były w tym roku 23,6 mln zł (wzrost o 18,5 proc.), a Fanty (tego samego producenta) – 19,7 mln zł.
Pepsi-Cola General Bottlers wydała z kolei na wsparcie Mirindy blisko 13 mln zł (98,6 proc. więcej w skali roku). Ta marka była w tym roku promowana m.in. we wspólnej kampanii wszystkich brandów koncernu PepsiCo.
Najmocniej reklamowe marki napojów gazowanych | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
COCA-COLA | 66 731 216 zł | 98 196 399 zł | 47,2 |
PEPSI | 41 613 168 zł | 54 643 270 zł | 31,3 |
SPRITE | 19 904 988 zł | 23 582 594 zł | 18,5 |
FANTA | 0 zł | 19 709 393 zł | - |
MIRINDA | 6 540 237 zł | 12 986 482 zł | 98,6 |
Razem | 178 295 364 zł | 233 969 943 zł | 31,2 |

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Więcej reklam napojów w magazynach i radiu, mniej w gazetach. Liderem Coca-Cola, w dół Zbyszko